Przyjemność jazdy to także właściwe zawieszenie, wytrzymałe na wstrząsy. Czy jest to obecnie zagwarantowane?

  • Posted on: 5 February 2018
  • By: addmean
Standardowe układy zawieszeń są już poznane, więc coraz ciężej obmyślić coś zupełnie przełomowego tym obszarze. Ale w ostatnim czasie ujawniła się koncepcja, jaka może to odmienić, bo stwierdzono, iż być może warto niektóre funkcje powierzyć układom pneumatycznym. Czy to faktycznie działa?


naprawa auta
Author: Sarah Stierch
Source: http://www.flickr.com
Układy pneumatyczne są od wielu lat tworzone przez projektantów maszyn. Wpływają na ruchy robocze koparek i innych maszyn roboczych. Jednocześnie, już 30 lat temu konstruktorzy używali układów pneumatycznych, jak poduszki pneumatyczne mgtrans do stłumienia nierówności. Zawieszenia powietrzne z reguły muszą poprawiać parametry trakcyjne samochodu. Takie rozwiązanie jest w stanie zagwarantować właściwą redukcję drgań i wstrząsów. Mogą więc ulepszyć dosyć znacząco komfort jazdy. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest dosyć zrozumiała.

A tak właściwie, sprężony azot jest bardziej skuteczny w wchłanianiu nierówności niż inne środki. Oczywistą zaletą stosowania układu pneumatycznego jest stały prześwit samochodu, niezależny od obciążenia. To powoduje, że rozwiązanie to jest bardzo chętnie stosowane w autach typu kombi. Ciągły prześwit pozwala na bardziej do przewidzenia zachowanie auta na zakrętach i w mniejszym stopniu wpływ obciążenia na bezpieczeństwo jazdy. Poprawia to także aspekt wizualny korzystania z samochodu. Załadowane auto z przysiadającym tyłem wygląda niezbyt interesująco – zawieszenie z elementami pneumatyki pozwala tego uniknąć(sprawdź ofertę).


Co interesujące, w zawieszeniu pneumatycznym znane metalowe elementy sprężyste są zastąpione tzw. powietrzne worki, jakie nazywa się mieszkami. Mogą być one dość często zintegrowane z amortyzatorami pneumatycznymi, koniecznymi do standardowego i sprawnego funkcjonowania układu.


częsci samochodowe
Author: Franklin Heijnen
Source: http://www.flickr.com
Mieszki wypełniane są przez kompresor, jaki jest napędzany albo z silnika samochodu, albo z układu elektrycznego auta. W następnej kolejności tłok mieszka powietrznego może złączyć się z wahaczem, zaś wahacz z kołem. Każdy ruch koła w płaszczyźnie góra-dół powoduje ruch tłoka. Zawór poziomujący związany z ruchem wahacza troszczy się o stałą wysokość zawieszenia. Gdy zawieszenie jest obciążone i ściśnięte, układ pompuje kolejne dawki powietrza, a wypuszcza je w w chwili rozprężenia układu zawieszenia. W skład tego układu wchodzą również sterownik, który steruje pracą całego zawieszenia a także czujnik wysokości. Dodatkowo, w autach, w jakich kierowca jest w stanie regulować wysokość zawieszenia, używane są elektrozawory zamiast zaworów standardowych.