Czy każdy może uprawiać jogging?

  • Posted on: 3 January 2018
  • By: addmean
Wśród mieszkańców większych miast trwa moda na bieganie. Coraz więcej Polaków ćwiczy, a prawie 40 procent spośród nich robi to regularnie. Jak widać w tej sferze życia coraz prędzej doganiamy państwa Unii. Także z punktu widzenia ekonomii jest to bardzo pozytywny wskaźnik. Wzrost zainteresowania zdrową kuchnią oraz sportem coraz liczniejszej rzeszy Polaków oznacza, że poziom życia w kraju wzrasta.


Bieganie to wciąż domena ludzi zamożnych, z dużych miast, którzy są świadomi jak bardzo sport jest istotny dla zdrowia. Jogging to rewelacyjna recepta na zdrowie i dzięki niemu możemy zapobiec wielu schorzeniom w przyszłości, na przykład chorobom serca, a także podnieść odporność organizmu. Stąd też właśnie ta dyscyplina sportu zyskała sobie taką popularność.

Przede wszystkim biegać potrafi każdy, tylko trzeba mieć zapał i nie zniechęcić się za szybko.
Poza tym jest to czynność, którą można wykonywać w każdym miejscu, bez specjalnego przygotowania. Z drugiej strony wielu amatorów joggingu zapomina, że, jak każda aktywność fizyczna również jogging wymaga odpowiedniego podejścia.

Specjaliści od medycyny sportowej przestrzegają przed uprawianiem sportu i lekceważeniem złego stanu swojego zdrowia. Lekarz sportowy z rehabilitacje.org radzi, abyśmy, nim podejmiemy decyzję o intensywnym treningu, przebadali się i sprawdzili czy nie ma konkretnych przeciwwskazań do takiej formy sportu.

Niestety obiegowa opinia, że nie ma przeciwwskazań do biegania to przesąd. Osoby, które zwłaszcza powinny przemyśleć uprawianie joggingu to osoby z otyłe, a także z nadciśnieniem. O bieganiu muszą zapomnieć również ci, którzy maja problemy z kręgosłupem lub mają kłopot z stawami kolanowymi. Jeśli nie mamy pewności w jakim stanie jest nasz organizm, zanim zaczniemy ostro trenować, trzeba pójść do specjalisty medycyny sportowej, który powie nam, czy jesteśmy w wystarczająco dobrej formie.

Również zdrowi ludzi, zanim rozpoczną przygodę z bieganiem muszą właściwie się przygotować. Markowe buty i profesjonalne sportowe ubrania to nie wszystko. Przede wszystkim warto pamiętać o dłuższej rozgrzewce, a także rozciąganiu zaraz po bieganiu. Prawidłowy stretching, a także krótki masaż (gabinet w Krakowie), mogą zapobiec tak zwanym “zakwasom mięśni” w następnym dniu. Bezpośrednio treningu mięśnie w nogach są naprężone, dlatego właśnie należy zadbać o ich rozruszanie, aby zapobiec częstym kontuzjom.